Levélszemét hozzájárulással?

img

Levélszemét hozzájárulással?

Három aktív e-mail címem van, és naponta kb. 10-10 reklámlevél érkezik mindegyikre. Ha hozzávesszük az üzleti és személyes leveleimet, akkor naponta kb. 100 e-mailt kellene elolvasnom, amit persze nem teszek meg. Mivel a céges leveleimet nem kukázhatom ki, ezért kizárásos alapon a maradnak a reklámlevelek. Persze nem minden megy automatikusan a kukába, hiszen a reklámlevelek között is van olyan, amit kifejezetten hasznosnak találok...

 

Szeretem például, ha a kedvenc márkáim akcióiról tájékoztatnak, vagy egy jó koncert beharangozóját kapom meg. A múltkor viszont kaptam egy e-mailt, amiben inkontinencia betétet ajánlgattak nekem. Igaz, hogy már a 30-as éveimben járok, de azért úgy érzem, ehhez még túl fiatal vagyok. ’Hagyományos’ userként egyszerűen töröltem volna az e-mailt, esetleg spamlistára tettem volna a küldőt, de marketingesként azt gondoltam, egy blogbejegyzést is megér a téma.

A jelenség ugyanis nem egyedüli: számtalanszor kapok olyan reklámleveleket, amiknél egyszerűen nem tudom értelmezni, hogy hogyan találtak meg (pl. most olcsón lehet szerszámokat vásárolni, vagy Nők napja alkalmából lepjem meg a kedvesemet egy doboz csokival). Az Online Marketing Heroes című könyvben a Gartner találóan „permission spam”-nek, vagyis engedélyezett levélszemétnek nevezi a jelenséget, amikor a cégek a címlistájukat targetálás nélkül, mindenféle üzenettel lebombázzák, figyelmen kívül hagyva, hogy a címzetteket érdekelheti-e az adott ajánlat, vagy sem.

Engem leginkább azért bosszant, mert az e-mail marketing egyik legnagyobb előnye éppen a célozhatósága. Egy jó adatbázis birtokában ugyanis pontosan azoknak küldhetünk eDM-et, akiket érdekelhet az ajánlatunk. Egyáltalán nem gondolom, hogy ebben az esetben a verébre ágyúval megoldás jól működhet, sokkal inkább a szándékunkkal ellenkező hatást válthatunk ki. Ha ugyanis az e-mail listánk tagjait nem nekik szóló üzenetekkel bombázzuk, előbb-utóbb még a legtürelmesebbek is le fognak iratkozni, esetleg csendesen spamlistára tesznek minket. A jelenségnek ráadásul a szakmára is hatása van, hiszen pont az ilyen esetek miatt haragszanak sokan az e-mail marketing(esek)re.

Ezért azt javaslom, ha az e-mail eszközéhez nyúlunk, csináljuk jól: küldjünk testre szabott, személyre szóló üzeneteket. Így nem csak a saját kampányunk lesz sokkal hatékonyabb, de az e-mail marketing jó hírnevét is öregbíthetjük.