Brainstorming: segíti vagy megöli a kreativitást?

img

Brainstorming: segíti vagy megöli a kreativitást?

Marketing és PR területen az egyik legfontosabb erény a kreativitás, a szakmai versenyeken is – legalábbis sok esetben – sokat nyom a latba maga az ötlet. Az ügynökségek számára ezért szinte létkérdés, hogy a munkatársakból a lehető legtöbbet hozzák ki ezen a területen (is). A brainstorming technikák alkalmazása kézenfekvőnek tűnik, sokan ugyanakkor úgy tartják, hogy az ötletbörze inkább megöli, mintsem segíti a kreativitás kibontakozását. Kinek van igaza? Egyértelmű választ persze mi sem tudunk adni, de megosztunk egy-két – nálunk már bevált – tippet.

Mi is az az ötletbörze?
 A brainstorming lényege, hogy egy csoportos eszmecsere során rövid időn belül minél több ötletet gyűjtsünk össze, méghozzá úgy, hogy korlátok és előítéletek nélkül minden felmerülő gondolatot feljegyzünk.  Ilyenkor tényleg nincs helye a kritikának, és első körben a megvalósíthatóságon sem kell gondolkodni. A cél a mennyiség: minél több, annál jobb.

Mi a baj ezzel?
Számos vizsgálat jutott arra a következtetésre, hogy a brainstorming egyszerűen nem működik. A Yale Egyetem például 1958-ban készített egy tanulmányt, mely szerint az önállóan dolgozó diákok közel kétszer annyi megoldást dolgoztak ki egy-egy problémára, mint a brainstorming csoportok. A Texas A&M Egyetem ugyanerre a következtetésre jutott. A magyarázat szerint a közös gondolkodás ahhoz vezethet, hogy a csoporttagok gondolatai egymáshoz közelednek, így ahelyett, hogy az egyes ötletek továbbiakat generálnának, épp az ellenkező folyamat történik. 

A csoportos ötleteléssel több probléma is van:

1. Megfelelési kényszer: Csoportmunka során a többi csapattag elvárásainak is szeretnénk megfelelni, sok ötlet így azért merülhet a feledés homályába, mert egyszerűen nem merünk előhozakodni velük.

2. Elnyomás: Az erősebb, hangosabb csapattagok könnyen elnyomhatják a többieket, így lesznek olyanok, akik nem tudnak kibontakozni a brainstorming során.

3. Potyautas magatartás: Ha mások ötletelnek, én minek fárasszam magam? Sajnos ez a fajta gondolkodás is az egyik csapdája a közös ötleteléseknek.

 

Hogyan működhet?
Bár valóban vannak nehézségek a brainstorminggal kapcsolatban, néhány technika alkalmazásával nagyon hatékonyan szolgálhatja a kreatív ötletek felszínre hozását.

1. Kezdjük szólóban! Első körben érdemes mindenkinek magában ötletelnie, így a többiek gondolatai nem térítik el a saját gondolatokat. Ha például egy megosztott fájlban vagy e-mailezésben történik az ötletelés, fontos, hogy ne olvassuk el a többiek levelét, mielőtt összegyűjtenénk a saját gondolatainkat. Persze így biztosan lesznek hasonló ötletek (azoknál, akik régóta dolgoznak együtt, ez szinte elkerülhetetlen), de mások ötletei nem fogják befolyásolni a saját gondolatainkat.

2. Legyen idő gondolkodni! A közös brainstorming előtt hagyjunk egy kis időt az önálló gondolkodásra. Ez témától függően akár néhány nap is lehet. 

3. Mindenki tegyen hozzá! Kössük ki, hogy mindenki legalább egy ötlettel járuljon hozzá a brainstorminghoz, mégpedig ne a többiek ötleteinek továbbgondolásával, hanem saját ötletekkel.

4. Szűrjük ki a vészmadarakat! A brasinstormingoknak nem kedvez, ha az ötleteket valaki egyből leszavazza. Ha kikötjük, hogy csak úgy lehet egy javaslatot elvetni, ha helyette egy újjal állunk elő, azzal visszaszoríthatjuk a negatív felhangokat. Természetesen mindig jó, ha egy ötletet minden oldalról (pl. kreativitás, megvalósíthatóság, költségigény stb.) megvizsgálunk, de ennek nem a brainstorming fázisában kell megtörténnie.

5. Duplázzunk! Miután mindenki leírta az ötleteit, érdemes csinálni egy második kört. Ilyenkor ugyan a tagokat óhatatlanul befolyásolni fogják a többiek ötletei, de ebben a fázisban ez már nem gond. A többiek ötleteinek továbbgondolásából is nagyon jó gondolatok születhetnek, sok esetben éppen ezek lesznek igazán életképesek.