Traffic fraud - Csalások az online marketingben, és amit tehetünk ellenük

img

Traffic fraud - Csalások az online marketingben, és amit tehetünk ellenük

A 21. században nem engedheti meg magának egy komolyabb cég sem, hogy ne aknázza ki az internetes hirdetésekben rejlő lehetőségeket. Csakhogy ezzel a rosszfiúk is tisztában vannak, és mindent elkövetnek annak érdekében, hogy az online marketingre fordított pénz – legalább részben – az ő zsebükben kössön ki. Azonban mi sem vagyunk teljesen védtelenek…

Mindannyian arra törekszünk, hogy hirdetéseink eljussanak a célcsoportunkhoz. Azonban az erre specializálódott bűnözők olyan robotokat fejlesztettek és fejlesztenek folyamatosan, amelyek eltéríthetik a hirdetéseket. Ha ez önmagában nem lenne elég, a rosszindulatú kódok hamis megjelenéseket, kattintásokat, kurzormozgatást és oldallátogatásokat generálnak, míg a kidolgozottabb robotok akár hamis konverziókhoz is vezethetnek. Vagyis olyan klikkelésért és megtekintésért fizethetünk, ami valójában meg se történt, a tényleges konverzió megvalósulásának pedig így esélye sincs.

Árulkodó jelek nyomában

Egy kis önvizsgálat segíthet felismerni a turpisságot, amit jelenthetünk az érintett felületnek. Íme néhány olyan jelenség, amire érdemes odafigyelni:

1. Egy „felhasználó” (IP cím) percenként több megjelenést, több kattintást generál: Ez persze normális jelenség is lehet, ha egy hálózathoz több számítógép is tartozik (pl. cégek esetében), mert ilyenkor a gépeknek ugyanaz lesz az IP címük. Továbbá a dupla kattintást és az oldalfrissítést is több kattintásnak veheti a rendszer, noha ezek is természetes velejárói az internethasználatnak. Ha AdWords-öt használunk, utóbbit az auto-tagging funkció könnyen felderíti. Amennyiben a sok kattintás azért érkezne egy helyről a hirdetésünkre, mert egy valós személy (például a konkurencia) szándékosan növelni akarja a költségeinket, nem járna sikerrel, mivel a Google AdWords ezt a felhasználói magatartást is kiszűri.

2. Szembetűnő periodikusság a megtekintések, kattintások vagy konverziók számában: Önmagában a periodikusság nem jelent biztos forgalmi csalást, hiszen a háttérben az időközben végzett beállítások, módosítások is állhatnak, illetve egyes időszakok óhatatlanul erősebbek, míg mások gyengébbek hirdetési szempontból. Azonban az alábbihoz hasonló grafikon már több mint gyanús.

 

3. A mért konverziók nem valósulnak meg: Ha látjuk a kedvező kimutatást, de tényleges konverziót (pl. vásárlást, rendelést, űrlapkitöltést, jelentkezést) nem tapasztalunk, akkor nagy eséllyel csalás áldozatai lettünk.

4. A célzott földrajzi helyen kívülről érkeznek kattintások: Ha Magyarországra célzunk, de rendre Dél-Amerikából érkeznek kattintások, szüneteltessük a felület használatát és jelentsük az észrevételt!

5. Eltérnek a hirdetési felület és az analitikai rendszer adatai: Amennyiben például az AdWords felületén látjuk a kevesebb kattintást az Analytics méréseihez képest, azt az érvénytelen kattintások kiszűrése is okozhatja. Egy érvénytelen kattintások típusú jelentés lefuttatásával talán máris összeáll a kép és tisztázódik a helyzet. Ha az AdWords mért több klikkelést, akkor annak kell utánajárni, hogy minden kattintást képes-e felismerni a rendszer.

Nem vagyunk egyedül

A digitális médiafelületek érdeke is, hogy visszaszorítsák kiberbűnözést, hiszen az a beléjük vetett bizalmat ásná alá, aminek súlyos anyagi következménye is lenne számukra. Például a Google is megtesz mindent annak érdekében, hogy naprakész védelmet biztosítson a robotforgalommal szemben. Ha gyanús tevékenységet észlel a rendszer, akkor egy alapos vizsgálat következik, ami több szempontot is figyelembe vesz a kiértékelésnél. Az érvénytelen kattintások költségeit az észlelés után automatikusan jóváírják, így az ügyfélnek nem kell attól tartania, hogy az esetleges csalás őt rövidítené meg. Ettől függetlenül, ha bárki úgy érzi, hogy valami nem stimmel a hirdetésének a forgalmával, jelezheti a Google-nak, aminek a szakértő csapata azonnal megkezdi az eset kinyomozását.

Azt ki lehet jelenteni, hogy a legjobb stratégia a megelőzés. Vagyis lehetőleg olyan felületet vásároljunk hirdetésünk számára, amelyben megbízunk, amely megteszi a szükséges lépéseket a traffic fraud elhárítására. A minőségi online felület sokszor drágább, de a fentiek tükrében mégis érdemesebb egy megbízható felületre beruházni.