Csak a megosztás számít?

img

Csak a megosztás számít?

Így mérjük a tartalommarketing sikerét!

Több ezres elérés és megosztás – valóban hátradőlhetünk, ha sikerült ezt elérnünk? Egyrészről persze örömteli, ha ilyen szép számokat produkálunk egy kampány során, de vajon az elérés és megosztások száma önmagában valós képet ad a tartalommarketing sikeréről?

A tartalomgyártásnak egyre fontosabb szerepe van abban, hogy a fogyasztókat a márkához kösse, ráadásul a keresőoptimalizálási célokat is hatékonyan támogatja. Arról ne is beszéljünk, hogy a fogyasztók részéről ma már alapvető elvárás, hogy egy márka ne csak a termékeit pusholja, hanem valódi értéket nyújtson: hasznos információkat, szórakoztató tartalmakat. E nélkül hiába alakítjuk ki közösségi csatornáinkat, hiába tartjuk fenn weboldalunkat, nem számíthatunk sok látogatóra. Vagyis ha egy vállalat szeretne sikeres lenni, érdemes tartalommarketing stratégiát kialakítania. A hatékony tartalommarketinghez pedig elengedhetetlen a mérés, hiszen csak így tudjuk, hogy a mi piacunkon mi az, ami működik, és mi az, amit elhagyhatunk.

Elérés

Az elérés az egyik fő mutató, amivel a tartalommarketing sikerét szokták mérni. Persze valóban fontos tudnunk, hogy hányan találkozhattak a tartalmunkkal, de kezeljük ezt az adatot fenntartással, hiszen:

- Egy mennyiségi mutatóról van szó, ami a tartalom minőségéről nem sokat árul el. Fizetett hirdetéssel nagyon szépen feltornázhatjuk, de ez nem jelenti azt, hogy az emberek valóban szeretik az adott tartalmat.

- Az elérés nem jelenti azt, hogy azok, akik láthatták, valóban meg is nézték az anyagot. Az elérés egyszerűen azt jelenti, hogy az adott csatornán x db felhasználónak megjelent a tartalmunk.

Megosztás

A megosztás már inkább elárul valamit a tartalom minőségéről, hiszen azt jelenti, hogy a felhasználók valami miatt ajánlásra méltónak találták a tartalmunkat. Persze itt is ott az a bizonyos DE: egy cuki képpel, vicces videóval hirdetett tartalom esetén a megosztás nem biztos, hogy magának a tartalomnak szól. Ráadásul Tony Haile (Chartbeat) Time magazinban megjelent elemzése szerint az olvasottság és a megosztások között alacsony a korreláció.

Akkor mégis mit mérjünk?

A fenti mutatószámokat mindenképp érdemes használni, hiszen – bár nem adják ki a teljes képet – hasznos információt nyújtanak. Azonban ezeket egészítsük ki további információkkal:

1. Tartalom megtekintésével töltött idő: bár a mérési korlátok, valamint a felhasználói szokások miatt egy adott oldalon eltöltött idő nem feltétlen jelenti azt, hogy annyi időt fordított valaki a tartalmunk átolvasására (gondoljunk csak a multitaskingra, amikor egy felhasználónál akár több tíz oldal is meg van nyitva egyszerre), mégis sokat elárul arról, hogy mennyire kötöttük le a látogatók figyelmét.

2. Görgetés mélysége: Az oldalon eltöltött időt jól kiegészíti, hiszen így láthatjuk, hogy valóban aktív volt-e a látogató az oldalon, vagy csak nyitva felejtette azt.

3. Konverziók: Bár a jó tartalom önmagában értéket képvisel, profitorientált cégként biztosan nem elégszünk meg azzal, ha a látogatók szeretik, amit csinálunk. Ennél sokkal fontosabb, hogy a tartalommal el szeretnénk érni valamit, pl.:

- kössük a teljes tartalom letöltését regisztrációhoz, és használjuk adatbázis-építésre.

- a tartalmat termékek/szolgáltatások népszerűsítésére is használhatjuk. Pl. gumiszervizként készíthetünk egy tájékoztatót arról, hogy hogyan érdemes ellenőrizni, hogy mikor szorul cserére a gumiabroncsunk. Ugyanebben az anyagban felhívhatjuk a figyelmet arra, hogy mennyire fontos a helyes úttartás is, és ajánlhatjuk centrírozás szolgáltatásunkat.

Így egy tartalom sikerességének értékelésekor nézzük meg azt is, hogy a kívánt cselekvés (pl.: regisztráció, szolgáltatás megrendelése) milyen arányban valósult meg.

Még egy kis útravaló:

- Mindig az adatok összefüggéseit vizsgáljuk! Önmagában egy-egy mutató nagyon fals képet adhat.

- Szakítsunk időt az elemzésre! Egy alapos vizsgálat sok-sok óráig is eltarthat, mégis érdemes ezt az időt rászánni, hiszen a hatékony tartalommarketing meg fogja hozni a várt eredményt.

- Avatkozzunk be! Hajlamosak vagyunk arra, hogy akkor is tartsuk magunkat a terveinkhez, ha a számok szerint nem jó úton haladunk. Ha rászántuk az időt egy alapos elemzésre, igenis vegyük figyelembe az eredményeit!