Madarat tolláról, fogyasztót családjáról

img

Madarat tolláról, fogyasztót családjáról

Az ideális fogyasztó maga dönt arról, hogy mire van szüksége, megkeresi és aztán meg is veszi a szükséges terméket vagy szolgáltatást. Azonban sok esetben ez az ideális fogyasztó valójában nem is egy, hanem több személyt rejt. Így került a Facebook célkeresztjébe a legkisebb társadalmi egység: a család.


Az ötlet teljesen logikus, hiszen magunk is tapasztalhatjuk, hogy vannak olyan esetek, amikor egy döntést a családon belül anya hoz meg – esetleg demokratikusan az egész család egy kupaktanács formájában –, de apa fogja megvenni. Amennyiben a döntés nem apa kezében van, viszont csak ő került a látókörünkbe, könnyen abba a csapdába eshetünk, hogy a jövőben apát fogjuk bombázni a hirdetésekkel, miközben vajmi kevés eredménye lesz a hirdetésdömpingnek, mert nem a megfelelő embert találtuk meg. Nekünk anyára van szükségünk.

Ajándékozáskor is felmerül ugyanez a probléma: a termék hirdetéseivel a potenciális használóját érjük el, viszont karácsonykor például hatásosabb lenne azt célozni, aki ajándékot keres. 

A Facebook érzékelte, hogy mekkora potenciál van a háztartásokra és családokra való targetálásban, és ha minden terv szerint megy, hamarosan a közösségi platformon is kipróbálhatjuk a háztartás marketinget. Ez eddig a tévéspotok sajátja (nem mellesleg nagy előnye) volt, hiszen egyszerre érték el a szobában tartózkodó családtagokat, döntéshozókat és fővásárlókat. A Facebook ezen is túlmegy: az új célzási lehetőség ugyanis a családra is szabja a hirdetéseket, ami a televíziós reklámokról már nem mondható el.

Miért jó ez a hirdetőknek?

A célzás az elképzelések szerint a közös nyaralások szervezésében, a háztartásra jellemző termékek beszerzésében, valamint a családtagok számára legmegfelelőbb ajándékok kiválasztásában támogatná az egy háztartásban élőket. Vagyis például egy repülőjegy vagy egy hotel hirdetéseit az egész család, így a döntéshozó is látni fogja, így jó eséllyel elérhetjük, hogy a nyaralás megszervezésekor a mi ajánlatunk (is) szóba kerüljön. Ugyanígy ajándékozás előtt segíthetünk a tanácstalan férjnek, hogy felesége korábbi vásárlásai alapján mivel lephetné meg a párját, vagy ötletet adhatunk a szülőknek, hogy melyik játékot szeretné a gyerekük. 

A hálózat erejét kihasználva jobb esélyekkel indulnak a hirdetéseink, amik az ajándékozást vagy a közös utazást célozzák. Ráadásul, amikor a családon belül valaki megveszi a termékünket vagy szolgáltatásunkat (pl. az HBO GO vagy Netflix előfizetést), a rendszer automatikusan kiveszi a célzásból az egész családot, ezzel is csökkentve a meddőszórást. 

Honnan tudja a Facebook, hogy kivel élünk együtt?

Ha a beállításoknál kikapcsoljuk, hogy „családalapú háztartás tagjai” vagyunk, akkor sehogy. Ezt bárki megteheti, de várhatóan kevesen fognak élni ezzel a lehetőséggel. Egyébként a Facebook a bejelentkezések helyéből és gyakoriságából, az internetelérés helyéből, az IP-címből (a számítógép egyedi azonosító kódja), a Facebookon beállított családi kapcsolatokból és a vezetéknevek egyezéséből következtet arra, hogy kikkel alkotunk egy háztartást. A rendszer külső oldalak adatait is felhasználja a jobb működés érdekében. Ez azt jelenti, hogy a látogatott oldalakat ugyan nem raktározza el, de azt már igen, ha egy másik cég felületén adatokat osztottunk meg, például feliratkoztunk a hírlevélre, és ezt a saját adatbázisához csatolja. 

A funkció egyébként sok aggódó felhasználó megnyugtatására nem engedélyezi a társkereső jellegű hirdetések megjelenítését, és az internetes keresések alapján sem fog releváns termékeket megjeleníteni az egész családnak.