Posztkészítés 8 lépésben

img

Posztkészítés 8 lépésben

SOS posztot kell szerkesztened, de gőzöd sincs, hogyan ugorj neki? Még ha minimális időd és energiád is jut az elkészítésre, akkor sem érdemes összecsapni, hiszen egy rossz kreatívval amellett, hogy nem ér célba az üzeneted, az elérésed számát is drasztikusan lecsökkentheted, ami miatt a későbbi posztjaid is hátránnyal indulhatnak. Ráadásul kutatások kimutatták, hogy csupán 80%-ára emlékszünk annak, amit látunk, emiatt olyan erőteljes eszköz a design. A koncentrálóképességünk viszont rövid, így a kreatívval tudunk lökést adni, és irányítani a figyelmet fő üzenetünk felé. A következőkben 8 fontosabb témakört mutatunk be, amikhez nyugodtan nyúlhatsz, ha elakadnál a szerkesztés során.

1.  Egy jól megválasztott kép fél siker!

Akár saját, akár más képét használod, ügyelj a minőségre! Utóbbi esetében mindenképp jogtiszta képpel dolgozz! A jól ismert fizetős (Shutterstock, iStock, 123RF) oldalak mellett akadnak, szerencsére egyre többen, ingyenesen letölthető és felhasználható képeket felsorakoztató oldalak is (Pexels, Pixabay).

Miután megtaláltad a koncepciódba illő képet, akkor a kreatív céljától és publikálásának helyétől függően vágd a megfelelő méretre! 

2.  Egyensúlyozz!

Sok esetben már a kép adott, de a vágásba és igazításba még belenyúlhatsz, melyekkel eltolhatod az egyensúlyt. Négy ismertebb egyensúlytípus:

- Szimmetrikus: amikor a kép főszereplője a képet két szimmetrikus részre osztja. Ilyen esetekben érdemes a felső és alsó sarkakat használni a további szerkesztéshez.

- Aszimmetrikus képnél elmarad a tökéletes tükröződés, vizuálisan akkor lesz igazán érdekes, ha az elemek között kontrasztot teremtesz.

- Sugaras rendezésnél egyértelműen a fő üzenetet öleli körbe minden más, így egy középpontból indul ki a kép.

- Kristályos: ebben az esetben az azonos méretű és formájú szereplőket szorosan egymás mellett sorakoztatjuk fel. Ilyenkor érdemes az üzenetet egy, a képen látható formával ellentétes, áttetsző alakzattal a kép közepén kiemelni.

A szokványostól eltérő, a művészetekben is gyakran használt kompozíciók beültetésével is alakíthatsz ám ki kontrasztot! Ezek közül a legismertebbek:

- Aranymetszet: a kompozíció fókuszpontja essen az aranymetszeti pontokba! Ezzel teremtheted meg a vizuális egyensúlyt.

- Hármas tagolás: Ha a képet kilenc egyenlő részre osztod, a kép főszereplőjét pedig eltolod a jobb vagy bal oldali metszetek valamelyikébe, akkor máris egy sokkal erőteljesebb összhatást kapsz, mintha csak középre helyezted volna.

- Átló: az átlós rendezés inkább a szöveg elrendezésénél jelentős. Jóval erőteljesebb tud lenni, mintha egymás alá pakolnád az információkat, de ez nyilván leginkább az adott képtől és lehetőségeitől függ.

3.  Figyelj a hierarchiára!

Ne hagyd, hogy a fő üzenet elvesszen az információrengeteg között, és a szöveget úgy helyezd rá a képre, hogy az üzenetben végződjön!

A kevesebb több! Ez nemcsak a hirdetések szövegkorlátai miatt igazak, hanem a befogadó figyelme szempontjából is. Sokkal nagyobb erővel bírnak a rövid, tömör üzenetek.

4.  Használd a negatív tereket!

Egy kreatívnak nem kell mindenáron színesnek lennie ahhoz, hogy megragadja a figyelmet. A fehér terek is ugyanúgy hatásosak és ráirányítják a figyelmet a lényegre. Ne érezd azt, hogyha van egy szabad területed, akkor azt mindenképp be kell töltened valamivel! Egy kis ikon és rövid üzenet is éppoly figyelemfelkeltő tud lenni.

5.  Emelj ki!

Erre több eszköz is rendelkezésedre áll: vonalak, alakzatok, színek, méretek:

- A vonalak feladata, hogy vezessék a tekintetet. Míg az egyenes vonalak a sorrendiséget szolgálják és tagolnak, addig az ívelt vonalak mozgást fejeznek ki, vezetnek.

- Az alakzatok nagyszerűek kiemelésre és elkülönítésre. Egyes esetekben a halványított alakzat, míg máskor a teljes színfedettség a nyerő.

- A vonalak és alakzatok mellett a szövegek méretével és színeivel is ki tudsz emelni.

6.  Árnyékolj!

Egy következő lényeges pont az árnyékolás, ugyanis enélkül sok esetben élettelen lesz a kép. Ha tárgyat helyezel a képre, akkor figyeld meg a többi tárgy árnyékának nagyságát, színét és irányát, melyhez igazítani tudod az újonnan felkerült szereplőét is! Így olvad bele igazán, természetes közeget teremtve a jövevénynek. Ha a képen nincsenek árnyékok vagy nagyon természetellenesnek tűnnek, akkor a következő két technikát próbáld ki:

- Külső ragyogás: ezzel nemcsak kiemelsz, de el is különíted a kép további szereplőitől.

- Körvonal: mivel semmi köze a természetességhez, így nyugodtan eltúlozhatod a vastagságát és színét. Játékosságot visz a kreatívba.

7.  Teremtsd meg a színvilágot!

A kreatív fontos állomása a színvilág meghatározása. Elsősorban olyan színt válassz, ami a márkát megtestesíti, vagy annak egy közeli változatát! Ezután gondolkodhatsz azon, hogy a harmóniára törekszel a kreatívon, vagy inkább komplementereket használnál. Bizonyos esetben a kép miatt már adott, hogy hogyan tovább, de ha nem, a szöveg és alakzat színválasztásban tiéd a döntés. Használhatod egy szín különböző árnyalatait vagy szorosan egymás után következő színcsoportokat! Így biztos, hogy harmonikus lesz, az már más kérdés, hogy mennyire emeli ki és különíti el a lényeget. Használhatsz emellett komplementer vagy a színkörtől egyenlő távolságra eső színeket. Ha még nincs tapasztalatod, vagy csak elbizonytalanodtál színválasztásban, akkor olyan eszközök lehetnek ebben a segítségedre, mint a Colorexplorer vagy a Paletton.

8.  Válassz betűtípust!

Online érdemesebb a talpatlan, míg printben talpas betűt használni, de ez nem kőbe vésett szabály, így azt használd, ami jobban mutat a képen! A szöveg rövidsége miatt lehet bármelyik. Egyszerre viszont maximum 3 különböző betűtípust használj! Ha ennél több szerepel, vagy nagyon eltérőek, azzal csak zavart keltesz. Egy adott betűtípus bold és dőlt változata is kellőképp megkülönböztető. A befogadó nem minden esetben érzékeli a betűtípus-egyezést. Ha pedig teheted, és a kép engedi, akkor a feketét cseréld a szürke és bold párosításra! Ugye mennyivel jobban esik a szemednek?

A fenti 8 lépés nem mind kötelező eleme a képszerkesztésnek, de olykor jól tud jönni egy kis iránymutatás, ha elakadnál. Ebből a 8 pontból szemezgetve biztosan Te is találsz egy jól működő megoldást. Kísérletezgetésre fel!