Túl a Z-generáción

img

Túl a Z-generáción

A legújabb generációs csoport, az úgynevezett C-generáció (connection), már nem is korcsoport, sokkal inkább viselkedés alapján gyűjti össze a médiafogyasztókat. Bár tény, hogy túlnyomó többségében az új hullám résztvevői még így is a Z és Y generáció tagjai. Ha pár szóval kellene összefoglalni, akkor ők nem mások, mint azok a digitális bennszülöttek, akik médiafüggőségben élve formálják, és egyben kinyerik a közösség véleményét. Alig hoznak meg döntést anélkül, hogy ne kutatták volna át az internet legmélyebb bugyrait is azért, hogy a lehető legalaposabb összehasonlítást végezzék el, és elolvashassák a fellehető összes véleményt.

Min tájékozódnak?

A régi időkhöz képest a mai tiniknek már kisiskolás (12-13 éves) koruk óta ott csücsül a mobiltelefon a zsebükben, ami komoly generációs viselkedésváltozást idézett elő.  Esetükben már egyre jobban háttérbe kerül a PC, már vásárlásaikat is mobilon intézik.

Míg a mai 18-24 évesek körében a telefon- és laptophasználat aránya közel azonos (87%-86%), addig a tizenéveseknek már csak 70%-a nyúl a nagyobb eszköz után. Ráadásul az online vásárlásra rengetegen nyitottak: háromból kettő él a lehetőséggel, ráadásul közel fele mindezt mobilról teszi.

Hogyan és hol győzzem meg őket?

A hazai felhasználók közzel 14%-a – többségében férfiak – adblocker segítségével szabadul meg a kéretlen hirdetésektől, a fiatalabb generációknak ugyanakkor már más az attitűdje ezzel kapcsolatban. Azt például gondoltad volna, hogy a mostani tizenévesek az egyetlen korcsoport, aki a hirdetéseket menő faktorként jelöli meg egy termék esetében? Ráadásul a reklámok nagy hatással vannak a döntéseikre: a barátok véleménye után ez a második legfontosabb vásárlást befolyásoló tényező, megelőzve a személyre szabottságot. Ezzel szemben a 18-24 éveseket leginkább a személyre szabottság, barátaik véleménye, illetve a közösségi médiában látott információk befolyásolják.

Na de mi számít menőnek?

Míg a fiúk esetében a barátok vagy családtagok véleménye, tapasztalata lehet sorsfordító, addig a lányok az alapján választanak, hogy az adott termék funkciója, megléte vagy hiánya milyen érzéseket vált ki belőlük.

A videóké és vloggereké a jövő?

A 13-18 éves korosztály több mint 70%-a néz online videókat, sőt, sokan fő mobiltevékenységüknek is a videózást nevezik meg. Ráadásul tízből hét tini állítása szerint több mint 3 órát tölt mobilon videók nézegetésével. Ezekből az adatokból kiindulva már meg sem lepődhetünk azon a tényen, hogy a C-generáció számára a legvonzóbb és legmenőbb márka a YouTube, és a hagyományos celebvilágnak hátat fordítva a YouTube feltörekvő videósainak szentelik figyelmüket. Egy nemrégiben készített kutatás szerint ugyanis a 10-18 évesek top 10 kedvenc celebjéből 8 vlogger vagy influencer. Nem meglepő adat, ha csak azt nézzük, hogy a YouTube havi nézettsége a magyar felhasználók körében súrolja az 5,5 millió megtekintést.

És, hogy miért olyan fontos a C-generáció meggyőzése és viselkedésének elemzése? Mert a többi generáció előbb vagy utóbb átveszi szokásaikat, választásaikat és viselkedésüket.