A honlapkészítés kisabc-je

img

A honlapkészítés kisabc-je

Alkalmas a weboldal a vállalat online reprezentációjára? Kellőképpen támogatja a potenciális ügyfelek megszerzését, a meglévő ügyfélkör hatékonyabb kiszolgálását? Hogyan növelhetnénk a weboldal forgalmát?


Egy új weboldal elkészülésekor többek között ezek a kérdések merülhetnek fel. Mivel a fejlesztés nem kevés időt, pénzt és energiát visz el, ezért érdemes már az elején alaposan átgondolni az egész projektet. Ugyan ahogy korábbi munkáink során mi magunk is tapasztaltuk, weboldalból, és így kérdésből is nagyon sokféle van, néhány szempontot minden esetben jó szem előtt tartani.


Cél

Mi az oldal célja, funkciója? Ez az első dolog, amit tisztáznunk kell magunkban. Mit várunk a látogatótól? Szerezzen minél több információt rólunk, és aztán keresse fel a boltunkat? Vagy a vásárlást is mindjárt online intézze? Az oldal célja, valamint az az útvonal, amit szeretnénk, ha a látogatóink bejárnának a honlapon, alapvetően meghatározza a weboldal felépítését, a hangsúlyokat és a tartalmat is. Ha túl sok mindent akarunk egy oldalra zsúfolni, fennáll a veszélye, hogy egyetlen látogató sem fogja megtalálni a számításait, és egyszerűen továbbáll majd egy versenytársunkhoz. Erre minden lehetősége megvan, hiszen tudjuk, a neten nincsenek távolságok, minden csak egy kattintásra van.

Tartalom
 

Az oldal célja már nagyban meghatározza a tartalmat is, ugyanakkor a látogató elvárásait is figyelembe kell vennünk. A szövegezés, de a tartalom mennyisége és mélysége is attól függ, kiket akarunk megszólítani. Például ha építőipari alapanyagokat árulunk, teljesen mást és máshogyan kell elmondani egy lakástulajdonosnak vagy egy építési vállalkozónak.

Funkció
 

Meg kell határoznunk azt is, hogy mit tudjon a weboldalunk. Szeretnénk webshopot? Legyen árajánlatkérés? Mennyire részletes legyen az árajánlatkérés? Amikor a funkciókat tervezzük, ne felejtsük el, hogy azok alapvetően azért vannak, hogy megkönnyítsék a látogatók és a mi dolgunkat. Ha például egy árajánlatkérés túl bonyolult, lehet, hogy az érdeklődők már a felénél feladják. Ha pedig egy fejlesztés túl sok energiába kerülne, de nem hoz akkora plusz forgalmat, akkor is érdemes inkább valami egyszerűbb megoldást keresni.
 

Ergonómia
 

A látogatói élményt nagyban az határozza meg, hogy mennyire könnyen tud navigálni az oldalon, mennyire egyértelmű a struktúra és a különböző jelölések. Hiába van fent minden fontos információ az oldalunkon, ha azokra a látogató egyszerűen nem talál rá.

Néhány hasznos tipp:
 

Alakítsunk ki egyértelmű struktúrát! A menüstruktúrát érdemes már az elején alaposan átgondolni. Használjuk a megszokott elnevezéseket és jelöléseket! Sokszor találkoztam már olyan menüpont elnevezésekkel, amik ugyan nagyon jól hangzottak, de kattintás nélkül egyszerűen nem tudtam rájönni, miről is szólnak. Például: Szolgáltatásaink helyett Csipegess innen. Bár valóban izgalmasabban hangzik, de vajon minden látogatónknak lesz türelme végigkattintani az egész oldalunkat? Mutassuk meg a látogatónak, hogy merre jár! Az aktív menüpont jelzése alapvető, összetettebb weboldalak esetében pedig a webmorzsák használata is sokat segíthet. A fontos mondanivalókat emeljük ki! Fogalmazzunk tömören! Az interneten az emberek jellemzően nem szeretnek sokat olvasni, ezért a legfőbb mondanivalónkat érdemes kiemelni, akár más betűszínnel vagy boldozással. A kiemelések használata ugyanakkor nem elég, törekedjünk a tömör fogalmazásra.

A tippjeink sorát még nagyon hosszan tudnánk folytatni, és ígérjük, hogy következő bejegyzéseinkben fogjuk is.