CPC, Impressions, CTR, Konverzió – fogalommagyarázó

img

CPC, Impressions, CTR, Konverzió – fogalommagyarázó

Sokszor előfordul, hogy az online területen kevésbé jártas ügyfelek számára az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy mit is jelentenek azok a számok és rövidítések, amikkel az ügynökségek dobálóznak. Emiatt, amikor kampányt tervezünk vagy vezetői összefoglalót készítünk az eredményekről, fontos, hogy pontosan definiáljuk a tanulmányban szereplő fogalmakat. Azoknak pedig, akik mégis beleütköznének egy-egy megfejthetetlennek tűnő kifejezésbe, új sorozatunk jelenthet segítséget. A fogalommagyarázóban ugyanis az online területen leggyakrabban előforduló kifejezéseket foglaljuk össze.

 

Az első részben mindjárt a PPC kampányok jellemző mutatóit vesszük sorra.

1. CPC (Cost per Click), egy kattintásra jutó költség: Megmutatja, hogy egy átkattintás mennyibe kerül a hirdető számára. Gyakran (nem annyira helyesen) a PPC szinonimájaként is használják (lásd lejjebb), erre többnyire a szövegkörnyezetből következtethetünk.

2. PPC (Pay per Click), azaz kattintás alapú fizetés: Azt jelenti, hogy az elszámolás kattintás alapon történik, vagyis csak azokért a megjelenésekért kell fizetnünk, amelyekre az internetezők rákattintottak. A Google AdWords, az ETARGET, a CTnetwork, de még a Facebook is jellemzően kattintás alapú árazást használ (a Google AdWords tartalmi hálózatán ugyanakkor az árazást például CPM alapon (Cost per thousand impressions, azaz ezer megjelenés alapú árazás) is be lehet állítani). A PPC nagy előnye, hogy csak a valódi érdeklődések után kell fizetnünk.

3. Impressions (Impr.), azaz megjelenések: A megjelenések száma azt mutatja meg, hogy összesen hány alkalommal látható a hirdetésünk. Ha egy internetezőnek több alkalommal jelenik meg a hirdetésünk, mert például újra rákattint az oldalra vagy egy másik weboldalon találkozik vele, az több megjelenésnek számít.

4. CT, azaz átkattintás: Az átkattintások száma azt mutatja meg, hogy az internetezők hány alkalommal klikkeltek . Vagyis ha egy internetező több alkalommal is rákattint a hirdetésünkre, akkor az több átkattintásnak számít. Így az átkattintások száma nem feltétlenül egyezik meg az egyedi látogatók számával.

5. CTR (Clickthrough Rate), azaz átkattintási arány: Megmutatja, hogy a megjelenések hány százalékára kattintottak rá az internetezők. Kiszámításának módja: CTR= CT/Impr.*100. Ha magas egy hirdetés átkattintási aránya, az arra utal, hogy a hirdetési szöveg figyelemfelkeltő, illetve releváns az internetezők számára. Ugyanakkor nem feltétlenül jelenti, hogy a hirdetés hatékony is: lehet, hogy az internetezők ugyan rákattintottak a hirdetésünkre, de az érkezési oldalon már nem találtak számukra érdekes információkat, és egyszerűen továbbálltak. A hatékonyság igazi mércéje a konverziós arány.

6. Konverzió (Conv.): Az a kulcscselekvés, amit a honlapunk látogatóitól várunk, ami értékes számunkra. Így például konverzió lehet az, ha feliratkozik valaki a hírlevelünkre, árajánlatot kér, de akár az is, ha megnézi az egyik kiemelt szolgáltatásunk részletes bemutatkozó oldalát. Emellett, ha webshopunk van, maga a vásárlás is lehet konverzió. Vagyis azt, hogy mit tekintünk konverziónak, teljesen szabadon magunk határozzuk meg az üzleti céljaink figyelembevételével.

7. Konverziós arány: Megmutatja, hogy az átkattintások hány százalékához kapcsolódik konverzió, vagyis az átkattintások között milyen arányban vannak azok, amelyek kiemelten értékesek számunkra. (Ugyanakkor nem feltétlen csak azok a látogatók értékesek számunkra, akik vásároltak/letöltöttek/feliratkoztak a honlapunkon. Az is fontos, hogy újabb internetező ismerte meg a szolgáltatásunkat, aki később akár az ügyfelünk/vevőnk is lehet.) Kiszámításának módja: Conv. Rate = Conv./CT*100.