Mindent első blikkre – Összegyűjtöttük a jó cím legfőbb jellemzőit

img

Mindent első blikkre – Összegyűjtöttük a jó cím legfőbb jellemzőit

Bár a jó cím önmagában nem elég a sikerhez, elengedhetetlenül szükséges hozzá – a cím feladata ugyanis az olvasó figyelmének megragadása, az érdeklődés felkeltése. Egy hasonlattal élve a cím olyan, mint a köszönés és kézfogás egy üzleti találkozón: egy pillanat alatt elbűvölheti vagy akár el is taszíthatja a partnert. Mivel ez a pár szó a szövegben bemutatott szolgáltatásról vagy cégről közvetített első benyomás, érdemes rá kiemelt figyelmet fordítani, akár sajtóközleményről, pr cikkről vagy egy egyszerű tájékoztatóról van szó.

Az alábbiakban elsősorban a sajtóközlemény, pr cikk címéről beszélünk, ennek kiválasztásához adunk tanácsokat. Ezek a tippek rövid szöveges hirdetések címénél vagy szlogeneknél is használhatók, de mivel ezeknél kiemelten fontos a tömörség, ezek írása nagyobb gyakorlatot és kreativitást igényel.

- Legyen érdekes! Mivel a cím elsődleges feladata a figyelem felkeltése, válasszuk ki a cikk legérdekesebb, legkülönösebb pontját. Ha lehet, olyan elemet használjunk, amely mindenkit érint (például a pénz vagy a szex – de akár a nemek, korcsoportok közötti különbségek is megfelelnek).

- Tájékoztasson pontosan! A címnek illeszkednie kell a cikkhez, ezért ne távolodjunk el a központi témától – különben csak azt érjük el, hogy az érdeklődők csalódottan hagyják félbe az olvasást a közleményünk közepén. A legjobb, ha a cikk fő hírértékét próbáljuk figyelemfelkeltő módon megfogalmazni.

- Legyen egyértelmű! A címben érdemes kerülni az olyan kifejezéseket, amelyek magyarázatra szorulnak. Például ha a Facebookról írunk cikket, ezt bátran beleírhatjuk a címbe is, ha azonban egy kevésbé ismert szoftverrel kapcsolatos a hír, akkor érdemesebb a vonatkozó iparágra utalni, és nem magát a szoftvert megnevezni.

- Minél rövidebb, annál jobb! A jó cím maximum 5-6 szóból áll. Ha nem tudjuk ilyen röviden összefoglalni a cikk lényegét, érdemes a főcím mellett egy alcímet is alkalmazni (ez pontosíthatja, értelmezheti a főcímet, így az nem lesz félrevezető).

- Inkább kijelentés, mint kérdés! Egy sokakat érintő, érdekes kérdés figyelemfelkeltő lehet, de csak akkor, ha a cikkből – lehetőség szerint már a bevezetőből – kiderül a válasz, és ez további olvasásra ösztönzi az olvasót. A kérdések használata ugyanakkor mindig egy kis bizonytalanságot sugall, ezért ha lehet, jobb ugyanazt kijelentő módban megfogalmazni. A felkiáltójelet mindenképpen kerüljük (ez sokszor még a bulvársajtóban is kirívó, túlzó hatású).

- Használjunk igét! A címet rendkívül dinamikussá és élővé teszi, ha az élőbeszédhez hasonlóan igéket alkalmazunk rejtett állítmány helyett. Sokkal kifejezőbb ez a mondat: „A Shark Kft. felvásárolja a Sneci Bt.-t”, mint ez: „Akvizíció a Shark Kft.-nél”.

- Csak cselekvő, aktív módban! Az előző ponthoz hasonlóan nem csak a megértést, hanem a dinamikát is szolgálja, ha a címben lehetőleg jelen idejű, aktív igéket használunk. Az „Elnapolták a nagy állami pályázatokat” cím helyett hangsúlyosabb a következő változat: „Állnak az állami tenderek”.

- Tanuljunk az újságíróktól! Ha továbbra sem vagyunk biztosak abban, milyen a jó cím, nézzük meg a legnépszerűbb online hírportálok főoldalát (pl. Index, Origo). Mivel az interneten a legnagyobb a hírverseny, itt biztos, hogy figyelemfelkeltő, rövid és hatásos címekkel találkozunk. Azt sem szabad azonban elfelejtenünk, hogy ezekkel a hírekkel kell megküzdenünk az olvasók figyelméért vívott harcban. Amikor tehát legközelebb címet kell adnunk egy anyagnak, próbáljuk beleélni magunkat az újságíró helyébe, és kérdezzük meg magunktól: mivel tudnék megfogni egy Index-olvasót?