Csak a kezemet figyeld, mert csalok! – AdWords illuzionisták

img

Csak a kezemet figyeld, mert csalok! – AdWords illuzionisták

Ha valamihez nagyon nem értünk, általában megbízunk a szakemberben, aki megmondja, hogy ezt így és így kell csinálni. Jómagam például nem nagyon értek az autószereléshez, így ha azt mondja a szervizes, hogy bizony ki kell cserélni az aksit, hát bólintok, hogy jól van, cserélje. Persze ha hirtelen megjelenne egy másik autószerelő, aki állítaná, hogy ugyan már, csak a gyertyát kell kicserélni, akkor neki hinnék. Előbb-utóbb aztán elválik, hogy elég volt-e csak a gyertyát cserélni: ha nem megy az autó, akkor rossz embernek hittem.

Az AdWordsnél azonban ez nem olyan egyszerű, hogy megy vagy nem megy. Menni fog, a kérdés az, hogy hogyan – és ezt laikusként megítélni nem egyszerű. És ha az egyik mellett döntök, soha nem tudom meg, mi lett volna, ha… Arról nem is beszélve, hogy akin motorolajos kertészgatya van, még nem feltétlenül autószerelő.

Mégis miket érdemes figyelembe venni, amikor az AdWords kampánnyal megbízunk valakit?

 

Van-e Google AdWords Professional minősítése?

Ez tipikusan a fentebb említett motorolajos kertészgatya esete. Nézzünk utána, hogy az ügynökség tagjai vagy az adott szakember rendelkezik-e a szükséges minősítéssel.

 

Van-e kellő tapasztalata?

Mióta foglalkozik AdWords kampányokkal, kik az ügyfelei? Ez utóbbit azonban egy kis fenntartással is kezelhetjük, hiszen lehet, hogy ha egy jó illuzionistával van dolgunk, mást is átvágott a palánkon, ettől függetlenül jó kiindulópont lehet.

 

Milyen konstrukciót ajánl?

Az egyik nem túl szerencsés eset, ha az adott szakértő vagy ügynökség százalékos elszámolásban dolgozik. Miért is? Mert ettől kezdve nem érdeke, hogy a kampány hatékony legyen, pusztán az, hogy minél többet költsön az AdWordsön. Lásd: ha az autószerelőt a költéssel arányosan fizetem, valószínűleg új motort és fényezést is kapok attól függetlenül, hogy csak egy égőt kellett volna kicserélni. Emellett az is hozzátartozik a dologhoz, hogy AdWordsben elszórni havi szinten néhány milliót semmivel sem igényel nagyobb időráfordítást a „szakember” részéről, mint gondosan és hatékonyan 20 ezer forintot, sőt!

 

Milyen elemzést kínál?

A legrosszabb, ha az AdWords szakember azzal jön hozzánk, hogy csinálja az AdWordsöt, hónap végén meg majd küldi a számlát. Ez olyan, mintha megcsináltatnánk a kocsink fényezését, majd csukott szemmel ülnénk bele, nehogy kiderüljön, hogy pocsék lett. Elkápráztat minket a megjelenési számokkal? Ne feledjük, hogy a megjelenési szám csak egy adat. Olyan ez, mintha lenne egy boltunk a Váci utcában. Nos, igen, nem olcsó a Váci utcában bérelni egy üzlethelyiséget, de legalább tudjuk, hogy ott naponta nagyjából 5000 ember elmegy a kirakatunk előtt. De mi van, ha soha egyetlen egy sem jön be?

Elkápráztat minket az átkattintási arányokkal? Ne feledjük, hogy az átkattintási arány is csak egy adat. Mindig lehet tovább menni. Visszatérve a Váci utcás üzletünk példájára, tegyük fel, hogy minden arra sétálónak adunk száz forintot, ha bejön a boltba (átkattint a hirdetésünkre ugye). Ott áll Mariska a kis kalotaszegi néptáncos ruhájában, mosolyog, osztogatja a pénzt, s ennek az emberek úgy örülnek, hogy egész nap tömve az üzlet, be is jönnek vagy ezren. De mi van, ha soha, egyetlen egy sem vesz semmit?

Elkápráztat minket azzal, hogy az első helyen jelenik meg a hirdetésünk? Jó, jó, az Eiffel-torony tetején is lehet boltunk, a kérdés, hogy mennyit fizetünk ezért a helyért – nem biztos, hogy megéri.

Elkápráztat minket az alacsony átkattintási költséggel? Ez alapjában véve egy remek dolog, hiszen spórol a pénzünkkel, meg is veregethetjük a vállát, ha tudjuk, hogy ez olyan kulcsszavakra igaz, melyek relevánsak az üzletünk szempontjából. Ha nem, akkor viszont csak annyi a különbség, hogy a pénzt nem nagy címletekben, hanem apróban szórjuk ki az ablakon.

Röviden és tömören: ha a szakember még csak a szájára sem veszi az Analytics és a konverzió kifejezéseket, adjuk ki az útját. Hatékony AdWords hirdetést ugyanis csak akkor tudunk csinálni, ha mérni tudjuk az abból származó konverziókat. Ez lehet például az, hogy hányan regisztrálnak az oldalunkon a hirdetésre, hányan kérnek árajánlatot vagy éppen hányan vásároltak az online boltunkban (esetleg még az is, hogy milyen értékben).

 

Mennyire érdeklődik az üzletünk iránt?

Rákérdez például arra, hogy vannak-e rendszeres akcióink, milyen gyakran jelennek meg esetleg új termékek, szolgáltatások, melyeket hirdetni kellene stb. Ezek sokat elmondanak az AdWords szakembernek arról, hogy mennyi dolga lesz a kampánnyal. Ha ezek a kérdések nem merülnek fel, vagy olyan magas összeget ajánl, amiért végül is bármit megcsinál, vagy pedig nem fog azzal törődni, hogy folyamatosan figyelemmel kísérje a kampányt és a lehetőségekhez mérten a legjobban csinálja.

 

Ad-e javaslatokat a honlapra vonatkozóan?

Figyelem, szó sincs arról, hogy azért a havi x ezer forintért, amit az AdWords kampányért fizet az ügyfél, még egy teljes honlapauditot is csinál majd a szakember vagy az ügynökség. Pusztán arról van szó, hogy a kampány működése érdekében egy jó és lelkiismeretes szakértő biztosan bebarangolja a weblapunkat, s tesz egy-két megjegyzést, ami (elengedhetetlenül) szükséges ahhoz, hogy az AdWords kampány is hatékonyan működjön. Ha jó fej, akkor kicsit többet is. Esetleg javasolja a honlapauditot, ha bőven van mit tenni.

 

Mit teszünk meg az AdWordsért megbízóként?

Bizony a megbízó feladata is, hogy a kampány hatékony legyen. Ha például nem működik együtt a szakemberrel annak érdekében, hogy a honlap megfelelő legyen (pl. egyedi linkek), vagy hogy hozzáférjen a megfelelő adatokhoz (Analytics-kód beillesztése a weboldalba) – no meg még sorolhatnánk a példákat -, akkor bizony nincs miért számon kérni az eredményeket. Mert Trabantból még a legnagyobb szaki sem épít Ferrarit. Javasoljuk még elolvasni a SEO átverések bejegyzésünket is.