Kész a honlapunk! Kész a honlapunk?

img

Kész a honlapunk! Kész a honlapunk?

Néhány napja sikerült belefutnom egy olyan honlapba, melynél az üzenetküldő doboz esetében lemaradt a küldés gomb. Nos, hogy is fogalmazzak, ciki. Nagyon ciki. Hogy emiatt vajon hány potenciális ügyféltől esnek el? Soktól, nagyon soktól.

Egyre több cég belátja, hogy a mai világban egy üzlet honlap nélkül szinte elképzelhetetlen. (Itt van például mindjárt a Neten a cégem program, melyre már több mint 8000 kisvállalkozás regisztrált.) Ebbe aztán beleölnek egy kisebb vagy nagyobb összeget, általában rengeteg munkát, aztán lesz egy csilivili (vagy kevésbé csilivili), honlap, aztán amikor a fejlesztő azt mondja, hogy kész, akkor elégedetten dőlnek hátra, és várják, hogy internetezők rohama árassza el ajánlatkéréseikkel őket, vásároljon a webshopban vagy iratkozzon fel a hírlevélre. Aztán mégse.

A probléma legtöbbször az, hogy mi tudjuk használni a honlapot. Naná, hiszen a mienk. A konyhánkban is tudjuk, melyik fiókban tároljuk az evőeszközöket, hol van a liszt és a fakanál. De ha vendégünk van, neki bizony nehezebb dolga van. Persze vannak általános konvenciók is egy konyha berendezésekor (pl. gyakran a mosogató melletti fiók tartalmazza az evőeszközöket) – akárcsak egy honlap felépítésekor. Ha ezeket úgy-ahogy betartjuk, a vendégünk viszonylag könnyedén megtalál bármit is. Ha azonban olyan heppjeink vannak, hogy például a ’Cukor’ feliratú dobozban tároljuk a kávét – hát, másnak így egy kicsit nehéz lesz.

Hogyan rendezzük be honlapot?

Úgy, hogy akárcsak a konyhánk, ez is otthonos legyen, és megfeleljen az általános internetes konvencióknak, vagy ha újítunk is, akkor az egyértelmű legyen. A gond csak az, hogy a honlapot megrendelők csak ritka esetben gyakorlottak ezeket a konvenciókat illetően. Így történhet meg például, hogy: 

-lemarad a küldés gomb az üzenetküldő doboz esetében. (A kontaktadatokat mi torzítottuk el, hogy ne legyen felismerhető.)

Honlapfejlesztés, weboldalszerkesztés: ha kész a honlapunk, készen van a honlapunk?

-a regisztrációhoz olyan ívet sikerül összeállítani, hogy a felhasználó egyszerűen feladja. Kedvencem a „Találd ki, milyen formátumban kérjük a telefonszámodat!” Ennek egy visszafejlesztett változata, amikor hibás kitöltés esetén a többi beírt adatod is törlődik. Egy pozitív példa:

Weboldalszerkesztés, honlapfejlesztés: kapcsolati űrlap

-hiányoznak alapvető információk. Ez az az eset, amikor a konyhában nincs se cukor, se liszt, se só, sőt akár még hűtőszekrény sem. Egy valós eset példája: sportközpont jógaórákat kínál. A honlapon vannak képek az órákról, aztán ennyi. Hogy milyen jóga, mikor, milyen időtartamban és persze mennyiért – no, erről egy árva szó sem esik.

-sikerül jogvédett képet felhasználni. Amin lehetőség szerint ott díszeleg a vízjel.

-lemaradnak a kontaktinformációk.

-nincsenek egyedi URL-ek. Egy barátnőm esküvői ruhát akart kölcsönözni. Három lehetőség maradt, és meg szerette volna mutatni a szüleinek, barátainak ezeket, hogy segítsenek választani. Kettő esetében ez egyszerű volt, átküldte a linket, melyre kattintva a többiek elmondták a véleményüket. A harmadik? Nos, bárhova kattintottunk az oldalon, az URL nem változott (www.pelda.hu), így csak ezt az URL-t tudta átküldeni az ismerősöknek, egy ehhez hasonló szöveggel: a főoldalon kattints az esküvői ruhákra, ott a 2012-es kollekcióra, azon belül az X márkára, azon belül a báli szabású kollekcióra, és ott majd kattintgass el a galériában a 17. képre… Higgyük el, ez sok egyéb szituációra is ráhúzható: a férjemnek akarok venni egy karórát, és meg akarom kérdezni, hogy tetszik-e. Szeretnék venni egy laptopot, és egy informatikus barátom véleményét kérném stb.

-egy kisregényt kell elolvasni, hogy megértsük, hogyan zajlik a megrendelés.

-lehetetlen eligazodni a honlapon, nem logikus a menüstruktúra kialakítása stb.

És persze még ott vannak azok a katasztrofális helyesírási hibák, amik egyszerűen komolytalanná tehetik a vállalkozásunkat (l. legújjab ajánlataink).

 

Ki a hibás?

Ez csak néhány bosszantó hiba, de bőven lehetne sorolni. Sok weboldal tulajdonos számára azonban soha nem derül ki, hogy amit jónak hisznek, az valójában nem az. Vagy kiderül, és akkor a. hülye az ügyfél, mert nem tud eligazodni, pedig szerintem tök logikus, b. hülye a webfejlesztő, mert így csinálta meg. Nos, a. teljesen mindegy, hogy nekünk mi a logikus, amíg nem mi rendelünk, vásárolunk, keresünk információt a honlapunkon, addig csak az számít, hogy mások mennyire találják logikusnak, b. bizonyos dolgokért ugyan hibáztathatjuk a webfejlesztőt (fránya küldésgomb), ugyanakkor azt, hogy logikus menüstruktúrát állítson össze például egy méteráruüzlet e-shopjához, nem. Azt bizony nekünk kell tudnunk, hogy például a krepp vászon külön benne legyen a főmenüben, vagy mondjuk a pamut anyagok almenüjébe kerüljön stb.

Hívjunk lakberendezőt! Röviden összefoglalva az, hogy elköltöttünk egy csomó pénzt arra, hogy legyen egy honlapunk, még nem jelenti azt, hogy forgalmat is generál nekünk. Legjobb, ha van egy szakemberünk, aki segít megtalálni a hangot a webfejlesztővel, aki tanácsot tud adni abban, hogy miként lehet a boltunkat online shopként leképezni, és hogyan tudjuk úgy berendezni a honlapunkat, hogy mindenki megtalálja benne, amit keres. Ha pedig már kész a honlapunk, legalább kérjünk meg egy szakértőt, hogy auditálja, hiszen egy már meglévő honlapon is könnyen „ki lehet kalapálni” az alapvető hibákat. S ha ez sem megy, hát ültessük egy barátunkat, anyukánkat, nagybácsinkat a gép elé, és adjunk neki feladatokat, hogy mit csináljon a honlapunkon (keresse meg az elérhetőségeinket, adjon le árajánlatot, kutassa fel valamelyik termékünket, iratkozzon fel a hírlevelünkre stb.). Ha mindez neki problémát okoz, jó eséllyel gondolhatjuk, hogy a potenciális ügyfeleinknek is. És akkor itt az ideje átrendezni egy kicsit…