Szereti-e Google az ügynökségeket, s ha igen, miért nem?

img

Szereti-e Google az ügynökségeket, s ha igen, miért nem?

A hagyományos ügynökségi modellel szemben, ahol a médiavásárlásnál az ügyfél és a médiacég közé beékelődő ügynökség jutalékot, bónuszt kap a vásárlás után, a Google nem ad sem kedvezményt, sem pénzvisszatérítés.

 

Persze az ügynökség kaphat és használhat minősített ügynökségi logót (ha megfelelő számú szakemberrel és költéssel rendelkezik), megjelenhet az ügynökségi térképen, s persze részt vehet az ügynökségi napokon, ahol elvileg új ügyfeleket szerezhet(ne). Azonban az a működési modell, ami mondjuk egy amerikai piacon beválik, Magyarországon nem biztos, hogy sikeres tud lenni. Részben azért, mert ami ott kicsinek számít, az itt a nagy, s ami itt kicsi, az ott mikro- vagy a nem is létező cégméret kategória. Persze nem látok bele a „könyvekbe”, de azért az érzékelhető, hogy például az egyébként középesen rosszul szervezett Google Ügynökségi Napokra nem azok jönnek el, akik az ügynökségeket (beleértve a kicsiket is) meg tudnák fizetni. Ahhoz túl kicsik.

 

A probléma ott kezdődik, hogy boldog-boldogtalan kap egy 10-25 ezer forint értékű AdWords hirdetési kupont, amit nem tud felhasználni, mert bár az AdWordsben egyszerűen és gyorsan lehet hirdetni, a valóságban ehhez (is) kell némi szakértelem. Jobb esetben eljön tehát a kis cég vezetője, rosszabb esetben a titkárnője, hogy 1 óra alatt megszerezze azt a tudást és tapasztalatot, amihez akár hónapokra, jobb esetben évekre van szükség.

 

Aztán hazamegy, valahogy beállít egy AdWords kampányt, ami hoz is némi látogatót, de valójában nincs komoly eredménye (már ha egyáltalán mér és visszacsatol), mert elköveti a klasszikus hibákat; kertészeti vállalkozásként mondjuk a „kert” szóra hirdet (ami túl általános), nem fordít figyelmet a területi célzásra (miközben mondjuk csak Szegeden tevékenykedik). Így persze csalódott lesz, hiszen elment X ezer forint (ingyen)pénz, ami nem hozott eredményt. Egy képzetlen AdWords felhasználó ráadásul nem csak magának, de másoknak is kárt okozhat, hiszen adott esetben a magas licittel megemelheti egy-egy terület átlagos kattintási értékét, így mondjuk én, aki eddig 5 forintot fizettem egy kattintásért és 500-ból kijött egy konverzió, mostantól kétszer ennyit fogok fizetni.

 

Arra persze, hogy ügynökség segítségét kérje, nehéz, sőt szinte lehetetlen rábeszélni, hiszen még egy kampány konfigurálása és havi menedzselése is meghaladja az ingyenkupon értékét. Ebben a szituációban ki jár jól? Az ügynökségi program résztvevője eltölt egy csomó időt úgy, hogy az nem hoz semmit a konyhára. A cég, aki talán az egyik leghatékonyabb eszközt használhatná, önhibáján – hiszen „megmondták neki”, hogy ez az egész tök egyszerű – kívül csalódott lesz, mert elmarad az eredmény. S persze ebből egyenesen következik az is, hogy a Google sem lesz maradéktalanul boldog. Fura kettőség ez, mert a Google-nak szüksége van az ügynökségekre, miközben mégsem érezhető, hogy valódi támogatást nyújtana számukra. A Google ettől függetlenül globálisan mégis egy pénznyomda sikerességével működik, de lehet, hogy érdemes lenne a marketingstratégiát a helyi környezetre szabni.