10 tipp webes szövegíráshoz

img

10 tipp webes szövegíráshoz

Az interneten másképp olvasunk, mint nyomtatásban. Valójában nem is olvasunk, sokkal inkább átfutjuk a szemünkkel a szövegeket. Ráadásul a weben minden egy kattintásra van, így ha nem tudjuk megragadni az olvasók figyelmét néhány pillanat alatt, akkor már el is veszítettük őket. Így nem meglepő, hogy a jó webes szövegíró kincset ér. Ugyanakkor, ha nincs is írói vénánk, van egy-két hasznos fogás, amit ha bevetünk, mi magunk is jó és hatékony honlapszöveget írhatunk.


1. Tartsuk szem előtt a célt! Mielőtt nekikezdenénk a szövegírásnak, döntsük el, mi a honlap célja. Teljesen másképpen kell kommunikálni ugyanis akkor, ha eladni akarunk, vagy például edukálni szeretnénk.


2. Tudjuk, ki fogja olvasni a honlapunkat! Szövegírás közben mindig tartsuk szem előtt a közönségünket. Ez mind a stílust, mind a nyelvezetet meghatározza.

3. Legyünk tömörek! Kb. egy A4-es lapnak megfelelő szöveg legyen egy aloldalon. Ugyanakkor a nagyon kevés szöveg sem feltétlen jó, hiszen egyrészt úgy tűnhet, mintha nem lenne mondanivalónk, másrészt a keresőoptimalizást sem tudja segíteni egy néhány 100 karakteres szöveg. Persze az oldal tematikája is meghatározza az ideális szöveg mennyiségét, például egy fotóstól senki sem várja, hogy egy oldalon át magyarázza a képeit.

4. Fogalmazzunk egyszerűen! Hagyjuk az összetett körmondatokat, hiszen az nagyban nehezítheti a megértést. Ehelyett minél egyszerűbben fogalmazzuk meg a mondanivalónkat.

5. Tagoljunk! Könnyítsük meg a látogatóink dolgát a lényeg kiemelésével! Használjunk címeket és alcímeket, folyó szöveg helyett felsorolást, a lényeget pedig színekkel és boldozással is kiemelhetjük!

6. Használjunk kulcsszavakat! Ugyanakkor ügyeljünk arra, hogy ezek a kulcsszavak valóban azok legyenek, amelyeket a látogatóink keresnek! Ehhez fontos, hogy az ő fejükkel gondolkodjunk. Ebben segíthet, ha megkérünk egy tipikus felhasználót arra, hogy nézze át a honlapunkat, illetve különböző eszközöket is segítségül hívhatunk, például a Google kulcsszóválasztó eszközét. Kerüljük az általánosságokat!

7. Ne húzzuk a látogatóink idejét klisék puffogtatásával, helyette adjunk konkrétumokat! Az egyedi tartalommal ráadásul nem csak a látogatóinkra, hanem a keresőkre is jó benyomást tehetünk!

8. Ügyeljünk a helyesírásra és nyelvhelyességre! A weben is ugyanolyan fontos a nyelvhelyesség, mint nyomtatásban. Igencsak meg tudja rendíteni a vállalat iránti bizalmat, ha a honlap szövege tele van hibákkal.

9. Használjunk hivatkozásokat! Az összekapcsolódó tartalmak elérését segítsük belső linkekkel (ezek a honlap más tartalmaira visznek át). A hivatkozások ugyanakkor abban is segítenek, hogy a látogatókat a számunkra fontos cselekvés irányába tereljük. Pl. ha az a fontos nekünk, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot, akkor az egyes aloldalak végére tegyünk egy linket, ami a kapcsolati oldalra mutat.

10. Szerkesszük meg többször a szöveget! Az elkészült szöveget olvassuk át kritikus szemmel, és ha van olyan mondat, bekezdés vagy akár egy-egy szó, ami nem viszi előre a mondandót, egyszerűen húzzuk ki! Ha valami nem egyértelmű, egyszerűsítsük le!
 

Ha már készen van a weboldala, akkor is érdemes a fenti szempontok szerint felülvizsgálni a szövegeket, és ahol szükséges, átalakítani azt.