Mi fán terem az influencer marketing?

img

Mi fán terem az influencer marketing?

Mikor, kivel érdemes együtt dolgozni? Egyáltalán milyen lehetőségek vannak? Az elérés a cél? Milyen KPI-t érdemes kitűzni? Egy arc vagy több? Kis büdzsé vagy nagy? Ezek csupán a legalapvetőbb kérdések, ha influencer együttműködésben gondolkodunk, de lássuk, mit érdemes még az elején leszögezni!


Az influencer piac széles spektrumú: a több százezres követőtáborral rendelkező celeb és klasszikus (nagyobb) influencerektől kezdve, a szűkebb körben ismert mikroinfluencerekig számos tartalom-előállítót illeszthetünk be a kampányunkba. Hogy mikor kit érdemes, azt számos tényező befolyásolja, melyek egymással szoros kapcsolatban állnak:

•    Mekkora büdzsém van?
•    Mi a célom? Milyen kampányba, hova szeretném beilleszteni az illetőt?
•    Miben mérem az eredményt?
•    Kit akarok elérni, milyen célcsoport szegmenseket szeretnék megszólítani?
•    Milyen felületen érem el a célcsoportom?
•    Milyen időtartamra szeretnék megjelenést kérni, és mennyire közeli a start időpontja?

Mekkora a büdzsém?
Sarkalatos kérdés, hiszen ez erősen körvonalazza, melyik kategóriából érdemes válogatni. Viszont éppen ezért érdemes inkább megfordítani, és első körben a célt meghatározni, majd ehhez igazítani az elkülönítendő büdzsét. A rendelkezésre álló költségkeretünk nemcsak az influencer típusát határozza meg, hanem azt is, hogy tervezhetünk-e több csatornán párhuzamosan futó kampányt, vagy egy felületre szorítkozzunk. Jellemzően a mikroinfluencerek, azaz a kisebb elérést biztosító tartalom-előállítók kisebb büdzsé esetén is felkérhetőek, és az is tény, hogy egy Instagram-kampány még akkor is olcsóbb a YouTube-videónál, ha Instagram Storyt vagy több feed bejegyzést is kérünk.

Mi a célom?
Az influencer kampány stratégiai tervezésekor érdemes átgondolni, hogy milyen marketing-, pr vagy reklámkampányba kívánjuk használni. Nem mindegy ugyanis, hogy márkaismertséget növelünk, brandet építünk, eladást ösztönzünk stb. Míg az általánosabb céloknál érdemes nagyobb elérésű partnerekkel együtt dolgozni, akiknek a követői széles körből verbuválódtak össze, s általuk tágabb körben építhető a márka, termék, szolgáltatás ismertsége. Ha konkrét eladás a cél, akkor viszont olyan mikroinfluencert érdemes választani, akinek bár jóval szűkebb a követőtábora, ők mégis szignifikánsan az adott véleményvezér által képviselt téma elkötelezett hívei, akik befolyásolhatók, ösztönözhetők a vásárlás végrehajtására, hiszen az érdeklődés megvan, csak a vásárlási szándékot kell felébreszteni.

Miben mérem az eredményt?
Ez bizony a céltól függ. Ha ismertséget szeretnék, valamilyen elérés alapú KPI-t kell meghatározni. Ha a webhely felkeresése vagy adatbázis-építés a cél, akkor ezekhez kapcsolódó mutatókat kell vizsgálnom, illetve mérhetővé tennem (pl. kattintás a weboldalra, feliratkozás, regisztráció stb.). Ha konkrét vásárlás a cél, akkor pedig a konverziómérés lehetőségét kell megteremteni – pl. kuponbeváltás vagy mérőlink következetes használata.

Kit akarok elérni, milyen célcsoport szegmenseket szeretnék megszólítani, és hol érem el őket?
Egy webshop admin felületéből vagy a weboldal analitikai rendszeréből, a PPC hirdetések eredményének elemzéséből számos információt lehet kinyerni, ami segít a célcsoportunk meghatározásában. (Olykor lehetséges, hogy van elképzelésünk, hogy kik ők, kiket szeretnék elérni, a valóságban mégis teljesen más a vevőkörünk. Ezért mindenképp érdemes bizonyos időközönként ellenőrizni, kiknek köszönhetjük az eladásokat.) A korcsoport, lokáció, érdeklődési kör, nem, eszközhasználat mind-mind olyan információk, melyek segítenek megállapítani, hol érjük el a potenciális vásárlóinkat, érdeklődőinket, s ezáltal meghatározni, milyen csatornán, kivel vagy kikkel tudjuk ezt a leghatékonyabban kivitelezni.

Mikor akarom mindezt?
Szűk határidő esetén érdemes olyan influencert keresni, akinek a csatornáján nem hemzsegnek a hirdetők, tehát nagy valószínűséggel az általunk szponzorált tartalmat el tudja készíteni adott határidőre. A gyorsabb megoldások közé tartozhat tehát egy mikroinfluencer felkutatása, vagy egyszerűbb tartalomformátum, mint egy feed poszt, esetleg sztori kérése.

A kérdések még több kérdést vetnek fel? Lépj velünk kapcsolatba, és tedd fel bátran, vagy bízd ránk influencer kampányod teljes menedzsmentjét!