Ez aztán a kihívás – #10YearChallenge és ami mögötte van

img

Ez aztán a kihívás – #10YearChallenge és ami mögötte van

Aki aktív a közösségi média platformjain, biztosan találkozott már a legújabb kihíváshullámmal, ami nem más, mint a #10YearChallenge. Ez az ”akkor és most” jellegű kezdeményezés hipergyorsasággal jutott el a felhasználókhoz szerte a világon. Az elmúlt időszakban számos poszt született a témában a klasszikus összehasonlító selfie-ken át a humoros mémekig, ám ezzel együtt felütötte a fejét egy komoly ügy is – blogbejegyzésünkben erről is ejtünk néhány szót.


A #10YearChallenge kihívás lényege, hogy a felhasználók közzétesznek egy mai, illetve egy 10 évvel ezelőtti képet magukról a Facebookon és/vagy Instagramon. Rengetegen részt vesznek ebben a játékban, ami nem véletlen, hiszen egyrészt nosztalgikus élmény nyújt, másrészt roppant humoros lehet egykori önmagunkat összehasonlítani mai énünkkel, a mémes poénokról már nem is beszélve.
 

Mém, amit a #10YearChallenge ihletett

Mém, amit a #10YearChallenge ihletett

 

Figyel a Nagy Testvér?


 Az amerikai Wired háza táján felröppent egy gondolat arról, hogy nem csupán a szórakozás kedvéért indították útjára a kezdeményezést. Ez az elmélet azt fejtegeti, hogy a #10YearChallenge valószínűleg azért jött létre, hogy az arcfelismerő algoritmus tanulási folyamatát segítse. A Facebook elutasította ezt a teóriát, mondván, hogy a 10 éves kihívás egy felhasználók által generált mém, ami elindult a maga útján. 


A #10YearChallenge mint a marketingkommunikáció része


Egy aktuálisan felkapott trend a közösségi médiában remek lehetőséget kínál a márkáknak arra, hogy profiljukra szabva tudják azt használni. Néhány világmárka is kapott az alkalmon, többek közt az Acer, aki a minőséget, megbízhatóságot és a folyamatos fejlődést jeleníti meg kihívásában.

 



Az Acer kihívása

 

Láthatunk példát arra is, hogy egy márka a stabil állandóságot emeli ki. Az Ikea és a LEGO is a népszerű termékeit helyezte fókuszba a kihívás alkalmával. 

 

     LEGO 10 éves kihívása


Az Ikea és a LEGO kihívásai

 

Az igazán leleményesek cselekvésre ösztönzik közönségüket, ahogyan a magyarországi Aldi is teszi.

 



Az Aldi Magyarország nyereményjátéka a Facebookon

 

A hazai márkák között találunk még a téma által ihletett bejegyzéseket, amelyek közvetlenül vagy közvetve kapcsolódnak termékükhöz/szolgáltatásukhoz.

 

            

A BioTech USA Magyarország és a My Bulldog SHOP kihívásai


Érdekes összehasonlítani a Facebook és Google oldalait is 10 év távlatából. Míg a Facebooknál a világtérkép eltüntetésén kívül annyi történt, hogy jobban kihasználják a rendelkezésre álló teret, addig a keresőóriás grafikailag jóval stilizáltabb, letisztultabb lett a korábbihoz képest.

 



A Facebook és a Google kezdőlapjai akkor és most


Egy #10YearChallenge, amire érdemes volna jobban figyelnünk

Van a kihívásnak egy komolyabb ága is, mely a klímaváltozással, környezetszennyezéssel, erdőirtással, ergo a Föld sorsával foglalkozik. A környezetvédő szervezetek – mint például a Greenpeace – időutazásra invitálnak bennünket a #10YearChallenge-en keresztül, ám ez a kirándulás korántsem örömteli. Bár sokak számára nem ismeretlen a jelenség, így közvetlenül összehasonlítva egészen sokkoló képet kaphatunk a témáról. Az ügy mögé több híresség is beállt, ezzel is felhívva a figyelmet az ügy fontosságára, a tudatos életmódra, környezetünk védelmére, az erdőirtás következményeire és a műanyagszennyezés visszaszorításának jelentőségére. 

 



Az angol WWF és a Greenpeace posztjai az Instagramon

 

A közösségi média felületein mindig felbukkan egy-egy újdonság, amire rákapnak a felhasználók, de amint láthatjuk, ennek sokszor olyan pozitív hozadéka van, ami nemcsak a megbízhatóságot, humort és nosztalgiát mutatja be, hanem nemes célt is szolgál, ami segíti az összefogást és tömegeket mozgat meg. 
 

Neked melyik a kedvenc #10YearChallenge posztod?