A GVH-nak nem elég a #promóció jelölés

img

A GVH-nak nem elég a #promóció jelölés

A Gazdasági Versenyhivatal tájékoztatást adott ki, hogy milyen formában elfogadható az influencerek partneri együttműködéseiben a fizetett hirdetés jelölése, és melyek azok az esetek, amelyek a fogyasztó megtévesztését jelentik. A gyakran használt #promóció például nem elég többé. Kiemeltük a Versenyhivatal tájékoztatásának legfontosabb pontjait röviden, a teljes tanulmány pedig innen tölthető le.

A jelenlegi gyakorlat elég messze áll a GVH mostani ajánlásától, friss influencer kutatássorozatunkban például a megkérdezett influencereknek csupán 14%-a mondta azt, hogy minden esetben jelöli, ha egy cég megbízásából mutat be valamit. A kutatás többi részlete az Influencer Magazinunkban olvasható, ami itt érhető el.

Mikor kell jelölni az influencernek az együttműködést?

Minden esetben, nem csak akkor, ha pénzügyi ellenszolgáltatás fejében oszt meg tartalmat. Akkor is kötelező a fizetett hirdetés jelölése, ha pénzbeli juttatás, esetleg kedvezmény vagy például ruházati, kozmetikai termék, rendezvény-belépőjegy vagy gépjármű használat volt a „fizetsége” – amiért egyéb esetben ellenértéket kellene megfizetni. Tehát minden, akár „barter” jellegű együttműködés esetén is kötelező érvényű a jelölés.

Milyen típusú tartalmaknál kell jelölni a megjelenítést?

A válasz hasonló, mint az előző esetben: minden tartalomtípusnál. A részletesebb leírás pedig így szól: vélemény, megjegyzés, észrevétel, hangulatmegjelenítés, spontán reakció estén is, címkézésként # használatakor, link megosztása, termékmegjelenítés, szponzorált poszt, hirdetés, promóciós, népszerűsítő megjelenés, fogyasztói érdeklődést felkeltő cikk, kommentár esetén is. Minden felület esetén kötelező a jelölés, legyen szó Facebook- vagy Insta-posztról, vagy akár YouTube-videóról.

Melyik jelölések nem elfogadhatók?

A „Köszönöm, #partner” vagy #Promóció önmagában nem felel meg a Gazdasági Versenyhivatal elvárásainak.

Melyek a GVH által ajánlott jelölések?

Ez csatornafüggő, de fő szempont, hogy első látásra jól látható helyen legyen megjelenítve a tartalomban, azaz a Tovább felirat lekattintására lenyíló részben lévő jelölés sem állja meg a helyét. A következő kifejezések használatát jelölte ki a GVH elfogadottnak: #Reklám, #Hirdetés, #Fizetett tartalom, amennyiben ilyen típusú együttműködésről van szó, akkor a #Szponzorált tartalom jelölés.

Illetve, amelyik csatorna – például az Instagram – lehetőséget biztosít az egyértelmű technikai jelölésre, ott kötelező ennek használata.

Ki a felelős és a számon kérhető, ha elmarad a megfelelő jelölés?

A folyamatban részt vevő minden szereplő, ami nemcsak a hirdetőket és az influencereket, vloggereket, youtubereket jelenti, hanem a velük kapcsolatban álló ügynökségeket is.

A részletes influencer együttműködésekre vonatkozó Gazdasági Versenyhivatal által kiadott ajánlás innen tölthető le.